• Link został skopiowany

Dress code - business, casual, smart. Jak się ubrać na różne okazje?

Dress code to zestaw zasad określających odpowiedni ubiór. Zasady te są inne w zależności od okazji.
Jesienne wyzwania dress code - propozycje stylizacji
Jesienne wyzwania dress code - propozycje stylizacji

Co to jest dress code?

Określenie "dress code" dotyczy przede wszystkim biznesu, ale nie tylko. To właśnie w firmach, szczególnie tych nowoczesnych, ustala się odpowiedni sposób ubioru. Oczywiście ma to swoje uzasadnienie. Trudno sobie przecież wyobrazić, że ktoś ubrany jak hipis będzie wzbudzał autorytet na rozmowie z prezesem świetnie prosperującej na rynku korporacji. Niestety, traktujemy poważnie osoby, które są starannie i elegancko ubrane. Duże firmy nakazują swoim pracownikom konkretny styl ubioru także po to, by w ten sposób budować dobry wizerunek przedsiębiorstwa. Wygląd pracowników świadczy o profesjonalizmie zespołu.

Dress code to pojęcie, które towarzyszy także różnego rodzaju przyjęciom. Nie każde spotkanie w większym gronie wymaga specjalnego strojenia się. Są jednak okazje, kiedy należy zastosować się do przyjętych przez gospodarzy reguł. Trzeba pamiętać o tym, że dress code to część savoir-vivru.

Jak się ubrać do biura, by wyglądać kobieco i nie złamać dress code'u?
Jak się ubrać do biura, by wyglądać kobieco i nie złamać dress code'u? materiały prasowe LPP

Dress code – rodzaje

Rodzajów dress codu jest sporo. Zasady ubioru są różne nie tylko przez wzgląd na okazję, ale także region. W każdej kulturze obowiązują pewnego rodzaju reguły dotyczące odpowiedniego wyglądu w pracy, na przyjęciu, na randce itd.

Dress code FORMAL ATTIRE

Najbadziej formalnym dress codem jest Formal Attire. Możemy go podzielić na dwa style – Formal, czyli White tie i Semi-formal, czyli Black tie. Zasady te dotyczą wystawnych przyjęć i bankietów.

Dress code White tie obowiązuje na najbardziej eleganckich spotkaniach. Mowa tu o balach i różnego rodzaju ceremoniach. Do najważniejszych zasad stylu można zaliczyć:

  • U Panów – mężczyźni na spotkaniach White tie muszą zaprezentować się we fraku i białej kamizelce. Obowiązuje także biała koszula z ozdobnym przodem. Konieczne jest założenie muszki (z tego powodu kołnierz koszuli musi być do niej odpowiednio dobrany). Mankiety należy zapiąć na spinki. Sama muszka musi być wykonana z białego jedwabiu. Spodnie powinny mieć 2 lampasy. Strój uzupełniają buty lakierki. 
  • U pań – kobiety na przyjęcia White tie zakładają długie suknie balowe z szalem otulającym ramiona i etolą. Można też włożyć długie rękawiczki. Na stopach damy powinny znaleźć się szpilki. Można zabrać ze sobą małą, ozdobną torebkę. Całość stroju należy wykończyć błyszczącą, ozdobną biżuterią.
Zasady męskiego dress code'u
Zasady męskiego dress code'u Fot. kit/CC BY-NC 2.0/Flickr.com


Dress code Black tie umożliwia nieco więcej luzu. Nie oznacza to jednak, że jest to styl pozbawiony szyku. 

  • Panowie – konieczne jest założenie czarnej marynarki z błyszczącymi klapami (dwu- lub jednorzędowej) lub smokingu. Spodnie powinny mieć jeden lampas. Trzeba także zainwestować w pas hiszpański (ozdobny, błyszczący pas zapinany w talii). Poza tym do smokingu trzeba dobrać białą koszulę z kołnierzykiem do muszki. Sama muszka powinna mieć czarny kolor. Buty do takiego stroju to lakierki lub Oxfrody.
  • Panie na przyjęcia Black tie ubierają suknie wieczorowe, chociaż nie balowe. Co ciekawe, niekoniecznie muszą to być suknie długie. Do takiego stroju obowiązuje wieczorowa biżuteria, szpilki i mała torebka.
Biurowy dress code wcale nie musi być nudny
Biurowy dress code wcale nie musi być nudny eslamoda.com, Brighton Keller // BrightonTheDay Blog, outfitshunter.com

Business Dress code – CASUAL i SMART CASUAL

Casual dress code oznacza styl swobodny, choć schludny. Obowiązuje np. na urodzinach w ogrodzie. Można na taką okazję ubrać np. wygodną koszulkę i dżinsy. Nie powinny być jednak zbyt krzykliwe (najlepiej w stonowanych kolorach).

W podróży służbowej lub w biurze należy ubierać się zgodnie z zasadami dress code smart casual. Panowie mogą nosić np. koszulki polo lub sportowe marynarki (tweedowa, bawełniana). Dopuszczalne jest mieszanie kolorów. Panie mogą zamiast koszuli założyć kobiecą bluzkę z ozdobnymi wiązaniami. Nie należy rezygnować z żakietu, nie musi on jednak pasować do spódnicy i może być wykonany z miękkiego materiału.

Warto podkreślić, że w wielu firmach wprowadza się w piątki "Casual Friday". W trakcie ich trwania można pozwolić sobie na nieco luźniejszy ubiór. Trzeba jednak pamiętać o tym, że w firmach które ustalają bardzo rygorystyczne zasady ubioru "Casual Friday" należy traktować jako "Smart Casual Friday".

Sprawdź: Modne koszule do pracy!

Dress code ACTIVE WEAR

Stroje "Active wear" to stroje przeznaczone do aktywnego wypoczynku, ale także na czas spędzany po prostu poza pracą. Mowa tu o ubraniach sportowych, np. do biegu, wspinaczki, jazdy na rowerze. Należy podkreślić, że tego typu stroje nigdy nie będą postrzegane jako eleganckie.

Więcej o: